نفت و گاز
یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, :: 11:24 :: نويسنده : مهندس قاسمی

تاريخچه:

شروع بكارگيري روش حفاري با هوا در ايران ازسال 1970 وبوسيله شركتهاي خارجي در منطقه گنكان بوده است اداره حفاري با هوابا تجهيزات باقيمانده از شركتهاي خارجي درسال 1359شروع بكار نمودودر سال 1370اولين سري از تجهيزات خريداري شده به ناوگان قديمي افزوده گرديد. در سال 1380با دريافت 9كمپرسورپيچشي عمليات حفاري با هوارا در منطقه تابناك آغازنمود وحفاري در مناطق سخت با استفاده از اين تجهيزات وكارشناسان مجرب آنچنان ساده گرديد كه ركوردهاي بياد ماندني در پروژه تابناك بجا گذاشته شد بطوري كه سرعت حفاري در بعضي از مراحل به600 متر درشبانه روزرسيد.هم اكنون با ارتقاء تجهيزات وآموزش نيروي انساني اين اداره توانسته است باعث رضايتمندي صددرصد واحدهاي متقاضي شود.

حفاري با هوا:

اين بخش با استفاده از تجهيزات مناسب و كارشناسان مجرب و متخصص متولي حفاري در لايه هاي ضعيف و با شكستگي زياد مي باشد كه امكان حفاري آنها با روش هاي معمولي وجود ندارد و ضرورت بكارگيري هوا به عنوان سيال حفاري وجود دارد اين روش حفاري تقريبا تنها وسيله براي گذر از اين لايه است . برخي از مزاياي حفاري با هوا عبارتند از :

1-افزايش سرعت حفاري و كاهش زمان حفاري

2-كاهش تخريب لايه

3-كارايي بهتر مته و افزايش عمر مته

4-كنترل گمشدگي گل

5-كاهش هزينه حفاري  

 

تجهيزات يك مجموعه كامل حفاري باهوا

ساخت

ظرفيت كاري تعداد شرح ماشين آلات رديف

كمپرسور:ايگنرسولرند

موتور:كاترپيلار

1070 فوت مكعب در دقيقه

 350 پام

10 كمپرسور هوا 1

بوستر:گاردنردنور

موتور:كاترپيلار

1500 فوت مكعب در دقيقه

1500 پام

5 تقويت كننده هوا(بوستر 2

پمپ:گاردنرنور

موتور:جي ام

138 گالن در دقيقه

فشار 1742 پام

2 پمپ تزريق مواد 3

گرنت

20-2000

135/8-5000

2 كلاهك دوار با پمپ روغنكاري 4

------

4-3000 پام 1 مني فولد 5

-----

150 فوت طول 1 بلويي لاين 6

Endrees-hauser

------ 1 فلوميتر 7

-----

3و6 نفره 2 كاروان استراحت 8

 

خدمات حفاري با هوا:

7-تامين هواي اوليه بوسيله كمپرسور در دستگاه حفاري

1-حفاري با هواي خشك

2-حفاري با هواي مرطوب

8-تامين كلاهك دوار جهت حفاري چاههاي گازي

3-حفاري با گل فشرده

4-حفاري با گل هوا زده
9-تست خطوط لوله با هوا 5-عمليات توپك راني
6-عمليات فرازآوري با هوا
kampersor.gif

كمپرسور

MODEL: NCA 32.24 GSD

RATED DELIVERY:CFM 1117

RATED PRESSURE: PSI 350

ENGIN(DIESEL).CATERPILLAR 3408C

 

page-8.gif

MODEL: XHP 1070 W CAT

RATED DELIVERY:CFM 1070

RATED PRESSURE: PSI 350

ENGIN(DIESEL).CATERPILLAR 3406

page-9.gif

GARDNER DENVER BOOSTER

MODEL: MDY 6”*4”*5”

CAPACITY: 1500 CFM

SUCTION PRESSURE: 250 PSIG

DISCHARGE PRESSURE:2000 PSIG

page-10.gif

GARDNER DENVER DUPLEX POWER PUMP

MODEL: FC-FXD-10’ STROKE.

PUPM EQUIPPED WITH 3’ PISTONS

G.M. DETROIT ENGINE

page-11.gif

TRIPLEX PUMP, MODEL TEEF

EQUIPPED WITH 3”PLUNGERS

G.M. DETROIT ENGINE

page-12.gif

TRIPLEX PUMP,MODEL TEEF

EQUIPPED WITH 3”PLUNGERS

G.M.DETROIT ENGINE

page-13.gif

GRANT MODEL 7068

SPECIFICATION

SIZE:13 5/8”

LOWER FLANGE: 13 5/8”-5000 PSI

SIDE OUTLET:8”-2000PSI

جهان امروز نيازمند استفاده از ابزارهاي جديدي براي ارتقاي سطح زندگي بشر است. روزانه مواد گوناگوني بر اثر كار و كوشش و تحقيقات به دست آمده، در چرخه توليد انبوه قرار گرفته و به بازار تجاري عرضه مي شوند. براي مثال افزايش كارايي وسايل الكترونيكي با كاهش اندازه آنها، مانند كامپيوترهاي بسيار پيشرفته و يا پيشرفت عظيم صنعت ارتباطات تنها با استفاده وسيع از نانو تكنولوژي ميسر شده است. در اين مقاله به بررسي كاربرد كنوني فناوري نانو تكنولوژي در ميان مدت و بلند مدت پرداخته ايم كه مواردي از آن به طور خلاصه نقل مي شود.
صفحات خورشيدي و كيهاني: دي اكسيد تيتانيم و اكسيد روي در اندازه هاي نانو در صفحات خورشيدي براي جذب و يا انكسار پرتوهاي ماوراي بنفش كه شفافيت لازم را براي عبور نور قابل رويت دارند، كاربرد بسياري پيدا كرده است.

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مهندس قاسمی
هنگامی که ریچارد اسملی ( Richard Smally ) برندة جایزة نوبل، بالک مینسترفلورسنس را در سال 1985 در دانشگاه رایس کشف نمود،‌ انتظار اندکی داشت که تحقیق او بتواند صنعت نفت را متأثر سازد. سازمان انرژی آمریکا ( DOE ) سرمایه‌گذاری خود را در قسمت فناوری نانو با 62 درصد افزایش داد تا مطالعات لازم در زمینة‌ موادی با نام‌های بالکی‌بال‌ها ( Bulky Balls ) و بالکی‌تیوب‌ها ( Bulky Tubes ) استوانه‌های کربنی که دارای قطر متر می‌باشند صورت گیرد. نانولوله‌های کربنی با وزنی در حدود وزن فولاد، صد برابر مستحکم  تر از آن بوده، دارای رسانش الکتریکی معادل با مس و رسانی گرمایی هم ارز با الماس می‌باشند. نانوفیلترها می‌توانند به جداسازی مواد در میدان‌های نفتی کمک کنند و کاتالیست‌های نانو می‌توانند تأثیر چندین میلیارد دلاری در فرآیند پالایش به‌دنبال داشته باشند. از سایر مزایای نانولوله‌های کربنی می‌توان به کاربرد آن‌ها در تکنولوژی اطلاعات ( IT ) نظیر ساخت پوشش‌های مقاوم در مقابل تداخل‌های الکترومغناطیسی، صفحه‌های نمایش مسطح، مواد مرکب جدید و تجهیزات الکترونیکی با کارآیی زیاد اشاره نمود.

نانو فناوري جنبه‌هاي فراواني دارد، در کل هر نوع فرآيندي که بر روي اتم‌ها، مولکول‌ها، نيمه‌هادي‌ها، جامدات و مايعات در مقياس زير صد نانومتر صورت بگيرد، نانو فناوري نام دارد. با اين‌که ابعاد مقياس نانو به مراتب کوچک‌تر از ميليمتر و ميکرو است، ولي به دليل نزديک بودن ابعاد نانو به ابعاد طبيعت کارکردن در اين مقياس نيز راحت‌تر است. نانو تكنولوژي هم اكنون در حال متحول كردن زندگي بشر است و در صنايع تحول زيادي ايجاد نموده و پيش بيني مي شود اين روال با سرعت بيشتري طي سالهاي آتي ادامه يابد . از جمله حوزه هايي كه نانو تكنولوژي در آن وارد شده است ، صنايع بالادستي نفت است كه مطابق تعريف از اكتشاف تا قبل از پالايشگاه را شامل مي شود. در اين مقاله استفاده از نانوذرات و نانوافزودني¬ها در سيمان كاري چاههاي نفت مورد بررسي قرار مي¬گيرد.

چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مهندس قاسمی
امروزه گازهاي گوناگون و مفيدي براي سوخت، وجود دارند كه بيش از سه نوع آن در جهان استفاده مي شود. اين سه نوع عبارتند از: گاز مايع (ال.پي.جي) كه مخلوطي از بخش‌هاي پالايش شده نفت خام از قبيل پروپان، بوتان، پروپيلن و بوتيلن است.
چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مهندس قاسمی
از زمان اكتشاف نفت در مناطق نفتخيز جنوب يكصد سال مي گذرد و غالب مخازن نفتي اين شركت در نيمه دوم عمر خود قرار گرفته اند. به همين جهت حفظ توان توليد و افزايش ضريب بازيافت با در نظر گرفتن معيارهاي صيانتي ، مهمترين دغدغه شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب محسوب مي گردد . بر مبناي مطالعات و تحقيقات آزمايشگاهي انجام شده در زمينه روشهاي مناسب افزايش بازيافت ذخاير نفت در مخازن كربناته جنوب غرب ايران ، تزريق گاز مناسبترين روش، تشخيص داده شده است.
چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مهندس قاسمی
طبقه بندي جوشكاري زير آبي را مي توان در دو دسته طبقه بندي كرد: 1. جوشكاري مرطوب 2. جوشكاري خشك
استفاده از لوله هاي پلي اتيلن در شبكه هاي توزيع آب و گاز دنيا از حدود پنجاه سال قبل رايج شدهاست. به عنوان نمونه وضعيت و ميزان استفاده از شبكه هاي پلي اتيلن در مقايسه با لوله هاي فولادي و ساير لوله ها كه توسط شركت گاز دوفرانس اجرا شده در شكل ي نشان داده شده است. همانگونه كه ملاحظه ميشود ميزان لولههاي فولادي طي سالهاي مورد بررسي ثابت بوده و اين در حالي است كه علاوه بر افزايش ميزان كاربرد لوله هاي پلي اتيلن، ميزان لوله هاي غير فولادي از قبيل چدن كاهش يافته و به وسيلهي لولههاي پلي اتيلن جايگزين شده است....
چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مهندس قاسمی

آب همراه یا water produced آبی است که در مخزن با منبع هیدروکربنی وجود دارد و با نفت خام، گاز طبیعی استخراج می گردد .

چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مهندس قاسمی

الف ) لزجت (Viscosity)

ب ) گراديان (Gradinet)

پ ) نيروي برشي( Shear Stress)

.

.

.

پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 127
بازدید ماه : 157
بازدید کل : 4199
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1